Startup Weekend е едно от събитията в календара на българския предприемач, което определено буди внимание. Стартъп уикендът се организира ежегодно в над 700 града по света. Във всеки от градовете се състои 54-часово състезание, в което програмисти, маркетинг специалисти, дизайнери и ентусиасти формират екипи по между си, споделят идеи и изработват продукти. Събитието приключва с презентациите на участниците. Крайната цел е стартирането на нов бизнес. Финалната оценка на екипите присъжда жури от професионалисти, инвеститори и бизнес ангели.
Тази година Startup Weekend ще се проведе и в Пловдив през периода 27 Февруари до 1 Март в спортната зала на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. За повече информация посетете фейсбук събитието.
Нашият екип ви предлага няколко съвета, с помощта на които да подобрите качеството на своята презентация (elevator pitch) пред журито на Startup Weekend.
1. В презентацията задължително изтъкнете какъв проблем решава вашият продукт
Независимо дали ще правите софтуерен продукт или хардуерен, или медицински уред, или ще отваряте верига центрове за бордови игри ... задължително изтъкнете ясно и категорично какъв проблем решавате, каква потребност на хората ще задоволите? Тя осъзната ли е? Хората знаят ли, че имат нужда от точно вашия продукт/услуга?
2. Обяснете как ще изкарвате пари
Може би е редно да разменим местата с горния въпрос. Всеки инвеститор се оглежда за проект, който бързо може да изкара пари. Колкото по-скоро, толкова по-добре. Обмислете дали ще продавате еднократно на висока или многократно на ниска цена. Дали вашият продукт/услуга ще раздвижи настоящ пазар с утвърдени цени или ще таргетирате изцяло нова ниша. Дали ще стартирате с безплатен пакет и “екстра” услугите ще се заплащат допълнително?
3. Разкажете задължително за екипа
Има едно нещо, за което и двата големи инвестиционни фондове в България (Launchub и Eleven) са на едно мнение - че успешният стартъп е успешен не заради идеята, не заради капитала, а заради хората, които са го създали. Огромна част от успеха на компаниите се дължи на екипа, стоящ зад тях. Както часовник – един добре сплотен и хармоничен екип може да направи чудеса. Достатъчно мотивирани ли сте? Какви са Ви познанията, нуждаете ли се от още някой в екипа, кой е той? Ако ще правите медицински софтуер, задължително ви е нужен както програмист, така и доктор в екипа. Ако ще правите магазини за домашни любимци, добре е да имате ветеринар сред вас.
4. С какво стe по-добри от конкуренцията, ако я има?
Прекрасно е да създадете компания, която предлага напълно нов продукт/услуга на пазара. Нямате нито пряка конкуренция, нито качествен заместител. Супер е, ако сте сред малкото толкова високоиновативни стартъпи. За останалите ще кажем, че е важно да заявите откровено кои са вашите конкуренти и какво е предимството ви пред тях (цена, качество, канал на разпостранение и др.). Какво би накарало клиентите да изберат вас пред тях?
5. Покажете демо (по възможност работещо)
Това може би е най-силният ви коз и показва, че 54 часа наистина сте “бачкали”. Покажете демо на вашия MVP прототип (minimum viable product), потърсете обратна връзка от колкото се може повече хора, направете блиц-проучване сред потенциални клиенти (излезте навън и питайте хората), направете онлайн анкета. Наличието на прототип и обратна връзка за него е козът, който може да ви спечели инвестиция от 200 000лв.
Успех и на добър път! Дано в крайна сметка се окажете нетен създател на работни места, вместо клиент на бюрото по труда! Но и в двата случая, не спирайте да се развивате като личност и лидер, четейки Leadership.BG 🙂
Бонус съвет - когато говорите, говорете така сякаш вашият продукт/услуга ще промени света. Говорете смело и надъхано! Излъчвайте енергия и увереност. Защото ако вие не си вярвате, трудно някой друг ще ви повярва и тръгне след вас!
Статията е писана в партньорство с екипа на Startup Weekend Plovdiv (Любомир Стоянов).