Те са малък екип от млади и целеустремени архитекти. Те са архитектурно студио IRchitect. Повече за трудностите пред стартиращия бизнес в България, за иновациите и водещата им роля в процеса на работа и за екипа такъв, какъвто трябва да бъде, ще научите от самите тях.
Животът среща шестимата приятели още в университета. Така още в Университета по архитектура, строителство и геодезия се заражда романтичната идея за съвместен проект. Тя, разбира се, не става реалност веднага, но благодарение на тяхното търпение и упорит труд архитектурното студио съществува вече повече от година.
Специализират в създаването на модерни и иновативни офиси и подобряване продуктивността на работещите чрез оптимизация на дизайна на работното пространство. Много се гордеят с факта, че не са традиционната старт-ъп компания. – „По-лесно е да си стартираща компания в България, отколкото елекронен start-up, защото пазарът още е малък.
Тук е адски лесно да си оригинален стига да правиш нещата на добро ниво.
В България има инвеститори, акселератори, има събития, на които да се говори по тази тема и се развива пазара. Проблемът при него е, че е тесен и рано или късно трябва да се насочиш към чужбина. Ние също мислим да се разрастваме и в чужбина, но за сега това е предизвикателство, защото нашата работа изисква много лични срещи и работа на терен.“
Тесният пазар обаче в никакъв случай не ги обезсърчава, дори напротив – мотивира ги да работят още по-усърдно. Ето защо – „Това, което ние правим тепърва се оценява и навлиза в България. Работодателите разбират, че техните работници ще се представят по-добре, ако работят в по-добра среда, битка за кадри се проявява на много нива и едно от тях е атмосферата в офиса. Ако аз съм добър специалист и ми предлагат една и съща заплата ще гледам другите неща и е възможно дизайнът на работното място също много да ми повлияе....“
Иновациите, които прилагат в работата си са техния двигател към успешно развитие. Компаниите в България са все по-отворени към новото, към различното, към технологиите и екипът на архитектурно студио IRchitect умело интегрира всички тези неща в дизайна на офиса.
Самите те казват, цитирайки Кирил Петков:
"Иновацията никога не се случва на плажа."
За да промениш нещо трябва да си принуден да го направиш, трябва нещо да не ти харесва, да те подтиска или да ти пречи. А какво прави екипът на младите архитекти в тези случаи – „Нали знаете как в детската градина е хубаво, а след това в училище става гадно. Много от нещата, които правят работния процес приятен са супер първосигнални и детски. Добрата работна среда помага на човек да бъде себе си.“ Споделят, че работят с кратки срокове, малки бюджети, но пък много, много готини клиенти.
В много от офисите, върху които работят от архитектурното студио правят така наречените chill зони, където да можеш да се разтовариш. Най-често те залагат на смяната на позата при работа. Слагат високи столове или ниски пейки, с което поне отчасти служителите се раздвижват. Следят най-новите проучвания и не пропускат да поставят и зеленина в офисите, защото според изследванията тя влияе на продуктивността и креативността. Важна част от работата им са и технологиите, но не като самоцел, а като съвсем естествено допълнение към дизайна.
„Интересуваме се как технологиите могат да оптимизират не само дизайна, но и работата ни. Технологията е средство, не е самоцел. Искаме да я използваме, за да правим повече креативни неща, които да решават проблеми. В момента виртуалната реалност набира скорост. Представете си, че след 10 години хората не работят в офиси, ами се срещат на виртуални места за срещи. Ние вече няма да работим с мебелисти, зидари, а с програмисти, които изработват идеите, които един архитект е създал. Вече смезапочнали да представяме проектите си под формата на виртуални разходки."
За всички тези неща е необходим и добър и сплотен екип.
„Иновацията има нужда от визионери!“
Такива са и отборът млади архитекти, които са обединени не само от общата кауза, но и от това, че са много различни. Брани е техния стратег. Той чертае най-точно пътя, по който трябва да минат, за да стигнат до крайната цел. Освен това той е безкрайно позитивен и никога не се съмнява в успеха на даден проект. Марта играе ролята на подкрепяща фигура и когато някой предложи нещо лудо, тя не се бои да застане зад него и да каже „Да, това ще се получи“. Славчо е по техните думи „безумно талантлив“ и безкрайно полезен на отбора. Мира е контекстуалист и е много силна в комуникацията. Тя често играе ролята на балансьор. Миро е теоритикът, без който несъмнено никой от екипа не може, а Крис е страхотна с дизайна и се грижи за доброто настроение на всички.
Когато се сблъскат тези шест типажа се получава една наистина добра симбиоза и качествена работа. Къде е тайната – „Ние нямаме лидер. В различните проекти се комбинираме по различен начин, но не водят едни и същи хора. В съвременния екип лидерството е като игра на народна топка. Лидерството се подава. Всеки човек трябва да може както да води, така и да следва. Някои решения се взимат с консенсус, други с мнозинство, зависи от ситуацията. Случвало се е само един да не е съгласен, но той държеше на своето, ние променихме идеята и в крайна сметка всички бяхме по-доволни.“ Много им помага това, че са приятели и извън офиса. С усмивка споделят, че са обиколили почти всички хижи в България заедно.
А ето и техните съвети за успешен бизнес:
- Индивидуален подход. – „Инвестираме много време да видим каква е културата на компанията, какви са проблемите на офиса, как могат да се решат и след това адаптираме нещата към бюджета, който ни е даден.“
- Желание, отдаденост и любов към работата – „Млади сме и ни се занимава. Искаме да намерим решение, което никой не е виждал. Може да се каже, че сме перфекционисти и изпипваме нещата до най-дребния детайл докато не постигнем желания ефект“
- Честност и коректност – „Стараем се да бъдем максимално честни. Клиентът трябва да е напълно наясно с всички решения, което се взимат и да е съгласен с тях.“
- Комуникация! Комуникация! Комуникация! – „Работим повече от телефоните си, отколкото от лаптопите. Архитектите трябва да са близо до хората. Важен е диалогът! Провеждаме разговори и с шефовете, и със служителите. Съобразяваме се с конструкцията и обясняваме всичко подробно на клиентите си.“
- Обратна връзка – „Следим успеваемостта си с анкети „преди и след“. Търсим обратна връзка, за да ставаме все по-добри и да попълваме липсите. Имаме партньорство и с консултантска агенция, която отговаря за бизнес процесите. Те се грижат за отношенията между хората, а ние за средата. Оказа се, че тези неща всъщност доста се допълват взаимно.“