Лидерството, освен вродено усещане е и резултат от надграждането на качества. В процеса на формиране на лидерски качества във всеки един от нас не бива да забравяме най-важния човек, допринесъл за развитието им – будителят! По случай днешния празник Leadership.BG застана лице в лице именно с посланик на образованието и науката. Татяна Ценкуловска, учител по български език и литература, дългогодишен директор и настоящ помощник-директор на Прогимназия “Цветан Спасов“ в гр.Плевен, споделя за лидерите в класната стая, за тези в сферата на образованието и още нещо.
Лесно ли е да си лидер в сферата на образованието?
Не е лесно, защото по-голяма част от хората, работещи в сферата на образованието сами по себе си са лидери – лидерските им качества са нужна за тях характеристика, която им осигурява комфорт в работата. И поради тази причина е трудно да приемат в лицето на друг човек свой лидер. Това предполага този лидер да притежава качества и способности, които да го открояват и интелектуално, и духовно, и емоционално, така че останалите да го приемат за свой водач, на когото да се доверят, чиито идеи да приемат като свои.
Къде и каква е границата според теб между лидера и диктатора?
Много е финна разделителната линия между двете роли. В момента, в който лидерът спре да гласува нужното доверие на хората от екипа си и в ежедневния му речник започне да преобладава първоличната форма на изказ, тогава е премината границата от лидер към диктатор.
Има ли изявени лидери сред класовете?
Обикновено има. По-често съществува единоборство между отрицателните и положителните лидери.
Какво характеризира отрицателните лидери?
Те са част от развитието, външен образ са на стремежа към изява, към самоутвърждаване, към приемане в общността, но това се случва в неподходяща или неуместна форма. Отрицателните лидери обикновено притежават огромен запас от енергия или неподозирана за тяхната възраст манипулативност. Те по-често успяват да привлекат съмишленици или заради желанието за преодоляване на комплекси, или по логиката на най-малкото съпротивление.
В конкуренцията между положителното и отрицателното лидерство кой успява да се наложи?
Постоянството, последователността и добрата мотивация на положителния лидер го извеждат до дългосрочно утвърждаване и приемане от останалите.
И в училището на живота ли се получава така?
Не могат да се правят обобщения. Въпрос на личен избор е по кой път ще поемеш.
П.С
На въпроса „Как бихте обяснила лидерството на едно малко дете?“, г-жа Ценкуловска отговаря:
Едно дете може да разбере някакво явление само ако си изгради образ за него или го съпреживее. Затова най-добрият начин, според мен, да обясним понятието „лидерство“ в този случай е като включим детето в интерактивна игра или ако му разкажем интересна история – възможности, чрез които по пътя на преживяването се изгражда представа за това какви качества изисква лидерството – да можеш да носиш отговорност, да поемаш рискове, да въздействаш, да мотивираш.
Коя история бихте използвала за целта?
- „Цар Лъв“, „ Белият зъб“.