Начало / Статии / Комуникация / Как успелите хора изграждат и поддържат връзки помежду си
Как успелите хора изграждат и поддържат връзки помежду си

Как успелите хора изграждат и поддържат връзки помежду си

7 мин

Докато правите кариерата, Вие трупате все повече опит и връзки с хора, които изграждат мрежата Ви от контакти и познати. Обаче, в същото време, най-вероятно, ставате все по-зает – както всички наистина успели хора, с които искате и опитвате да се срещнете. И започвате да се питате как да привлечете вниманието на хора, които получават десетки покани всяка седмица и стотици писма в пощата си всеки ден? И как да намерите време да се свържете с потенциални нови клиенти или да наемете нови служители, след като графикът Ви е пълен?

Обикновено съветът, който получават новоназначените служители, е да поканят хората на кафе! Да се свържат в Linkedin! - обаче този подход не работи за хора, които са на върха на кариерата си. Вместо това е по-добре да предприемете съвсем различна стратегия, нещо, което се нарича „вътрешна мрежа от връзки“.
В онлайн пространството „вътрешен маркетинг“ е термин, който съоснователите на ХъбСпот (HubSpot) Браян Халиган и Дармеш Шах правят популярен преди 10-тина години. Терминът се отнася за практиката да се пишат полезни неща, като статии или подкастове, които директно да привличат клиентите (за разлика от практиката да се прекарва много време в нежелани телефонни обаждания или да се плаща за реклама за примамване на клиенти).
Изграждането на мрежа от контакти е нещо подобно. Повечето професионалисти постоянно получават покани за приятелство във Фейсбук или Linkedin; да не говорим за безкрайните молби от различни места, знанията и уменията им да бъдат използвани. Да се опитвате да пробиете сред всичкия този шум е обречено на провал, а и най-вероятно нямате време да изпращате ненужни мейли.

Вместо това можете успешно да се свържете в най-изявените хора, като направите нещо доста различно от другите: да ги привлечете към себе си чрез създаване на вътрешна мрежа. С други думи, направете се достатъчно интересен за другите, за да искат те да се свържат с Вас.

Определете какво Ви различава от другите. Един от най-бързите начини да създадете връзка с някого е да откриете общите неща помежду Ви (университет, любов към кучетата, страст към технологиите и т.н.) Това е задължително. Но начинът наистина да привлечеш интереса на хората е да споделяш с тях нещо, което им се струва екзотично. Често всичко зависи от конкретната ситуация – например, в стая, пълна с хора, които са в политиката, фактът, че аз съм бил говорител на предишния президент по време на предизборната му кампания е добре, но не е интересно. Но на политическо събиране за набиране на средства, което е пълно с адвокати и финансисти, същият опит би ме направил много желан събеседник.
Най-важно е да пламне интересен разговор. И колкото по-интересен изглеждаш, толкова повече силните ще искат да общуват с теб. При все това, доста е трудно да определим какво точно ни прави интересни; с времето дори най-невероятните неща могат да изглеждат банални. Помолете приятелите си да определят, кое е най-забележителното във Вас според тях – биография, интереси, опит. След това им кажете Вие за тях. На един семинар, който водих наскоро, открихме, че един от участниците е събирал топки като малък на Откритото първенство на САЩ по тенис, а друг е запален сърфист.

Станете познавач. Почти нищо друго не предизвиква по-голям интерес от истинската експертиза. Ако някой се интересува от нещо, за което Вие знаете много, веднага ще се изстреляте позиции напред в списъка им с желани събеседници. Откакто излязоха книгите ми, все повече колеги ме търсят за съвет как да си намерят агент или човек, който да прегледа ръкописите им.
Обаче понякога е дори по-добре, ако експертизата Ви е извън професионалната Ви сфера. Ричард, финансов журналист, успя да изгради по-добри и дълбоки връзки с източниците си, след като започна да пише за храна и вино. Откри, че контактите му на Уол Стрийт започнаха да го търсят, за да получат от него информация за най-новите и най-добрите ресторанти, където да заведат клиентите си.
Можете да използвате и нетрадиционна експертиза, за да изградите многопластови връзки. Бил Гейтс и Уорън Бъфет със сигурност могат да проведат приличен разговор за бизнес. Но това, което заздравява връзката им е фактът, че и двамата са запалени по бриджа, което в крайна сметка води до решението на Бъфет да предостави милиарди на фондацията на Бил и Мелиса Гейтс.

Когато сте експерт в дадено нещо, често можете да се свържете с хора, с които при други обстоятелства може и да не се забележите. Един приятел, директор на корпорация, който между другото е продуцент на джаз музиканти, наскоро беше поканен в дома на световно известна рок звезда, точно в разгара на връчването на наградите Грами.

Станете център на мрежа от хора. Не е лесно да изградиш познанства във властта, ако не си във властта. Но жителят на Ню Йорк, Джон Ливай, решава, че най-добрият начин да те поканят на парти е като самият ти направиш парти. Преди почти 6 години, той започна два пъти в месеца да събира на вечеря светила от различни сфери. Към момента на тези вечери се събират Нобелови лауреати или олимпийски шампиони. В началото обаче не е било така.
Започнете с покани до най-интересните професионалисти, които познавате и ги помолете да Ви препоръчат най-интересните хора, които те от своя страна познават и с времето ще си изградите стабилна мрежа от познанства. По някое време ще имате толкова много мощ, че професионалисти, които са чували за вечерите, които давате, сами ще искат да бъдат поканени. Както се шегува самият Ливай „Надявам се някой ден да постигна нещо, заради което ще си струва да се поканя на собствените си вечери.“ Когато си домакин, това, че организираш събитие ти дава свободата да поканиш успели хора, които иначе не би считал за равни на теб, но които се възползват от възможността да се запознаят с други големи професионалисти.

И аз самият съм бил домакин на десетина вечери, за да разширя кръга си от познати и да се запозная с интересни хора. Естествено това не е единственият начин да се свързваме. В наше време, всеки, който се опитва да стартира нещо, просто създава група във Фейсбук и постига същия резултат.
Светът се бори за вниманието на най-успелите хора. Ако искаш да се срещнеш с тях, както и да изградиш трайна връзка, най-добрата стратегия е да ги накараш те самите да дойдат при теб. Да успееш да намериш какво е уникалното и интересното у теб, да станеш познавач и център на събитие са техники, които могат да ти гарантират, че хората, които най-силно искаш да познаваш, ще те потърсят.

Публикуваме статията от Harvard Business Review с промени и съкращения.

Кратък линк към настоящата публикация: http://ld.rs/N2bN

Повече информация за Теодора Димитрова

Теодора Димитрова
Казвам се Теодора. Малко ми е трудно да се представя на белия лист, но ще се опитам. Възрастта си няма да споменавам, защото тя вярвам, че е от значение, ако си сирене. Но все пак има дни, в които се чувствам като старица - без натрупана мъдрост - само с много умора, и други дни, в които сякаш съм на възрастта на децата си (на 5 и на 2 години) – всичко е възможно, интересно и има смисъл. Освен български, говоря още 4 чужди езика, но понякога ми се струва, че не разбирам какво ми говорят политици и някои учители в детската градина на сина ми. Звучи ми на познат език, но не разбирам посланията им, идеите им. Основното ми занимание в момента е да съм майка. Иначе се опитвам да преподавам, да пиша, да снимам... Ако се чудите защо бих писала на място, на което се дискутират качествата на лидерите, причината е проста – просто вярвам, че основата на потенциала за всякакво развитие в човека, и в хубавото и в лошото, се поставя в детството. И се питам, почти постоянно, какво да правя, за да може децата ми да са хора, търсещи, питащи, волеви, щастливи.