Начало / Попитай експертите / Как да опазя доверието на екипа и авторитета пред шефовете
Как да опазя доверието на екипа и авторитета пред шефовете

Как да опазя доверието на екипа и авторитета пред шефовете

8 мин

Здравейте, експерти!
Последните 6 месеца компанията ни преминава през труден период. В резултат финансовите ни показатели се влошиха, губим поръчки, няколко големи клиента също преустановиха отношения с нас. Висшият мениджмънт ограничи бюджетите на екипите в компанията. Пряко следствие от това е, че вместо трима служители аз мога да повиша само един през тази година.

В допълнение висшият мениджмънт ме инструктира да спестя на служители си информацията за негативните финансови резултати, за да не падне мотивацията им. От друга страна аз от години градя и се боря за доверието на своя екип и ми се струва рисковано и некоректно да ги лъжа сега.

Въпросът ми към вас е как в тази тежка ситуация да опазя:
а) мотивацията и високия боен дух на екипа си;
б) доверието на служителите си;
в) авторитета си пред висшия мениджмънт.

Отговор от

    Наталия Благоева

    Наталия Благоева

    Scaling the impact of people on a mission. МЕНИДЖМЪНТ КОНСУЛТАНТ в областта на лидерството, организационната стратегия и култура, управление на многообразието, развитие на таланта, бизнес интуиция и геймификация. 25 ГОДИШЕН МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ СЪС СВЕТОВНИ ВОДЕЩИ ОРГАНИЗАЦИИ | 20 ГОДИНИ ОПИТ В РАЗВИТИЕ И МЕНТОРСТВО НА ЛИДЕРИ И ТАЛАНТИ | ОБРАЗОВАНИЕ: Certified Management Consultant (CMC) | Certified Cultural Transformations Tools (CTT) Consultant with the Barrett Values Centre | Certified Professional in Learning & Performance (CPLP, ATD) | Executive MBA | Основател и Директор на Eudaimonia Solutions | eudaimonia.solutions | natalia@eudaimonia.solutions

Няколко уточнения първо:

  1. Няма ситуация, която да оправдава действия, водещи до загуба на доверието на екипа и подкопаващи духа му. Те се градят с години, а могат да бъдат загубени за секунда. Веднъж загубени се възстановяват трудно (понякога са невъзвратими), като междувременно ефективността и качеството на работа спада значително под оптималните нива. Криенето на информация води именно до това. Не е приемливо извинението „нямах друг изход“, защото винаги има и други варианти.
  2. Авторитет пред висшия мениджмънт не се гради само чрез приемане на техните решения. Обратното, един добър лидерски екип развива уменията на своите мениджъри да критикуват аргументирано и да предлагат алтернативни решения.
  3. Не е задължително намаляване на повишенията да доведе до загуба на мотивация. Най-високи нива на мотивация понякога се достигат именно във време на трудности, когато екип с добра организационна култура се мотивира на база обща визия и ценности да успее въпреки всичко. Обратното, в такива моменти екип обединен единствено, за да прави пари се разпада.
  4. Много важно е също какво предизвиква проблема. Понякога е неизбежно орязване на разходите. Едно обаче от най-важните неща в такива моменти е изграждане на стратегия за повишаване на приходите. Много компании продължават да правят това, което са правили от години, а както Айнщайн е казал, лудост е да продължим да правим същото и да очакваме различен резултат. Нужно е задълбочено вглеждане в истинските причини за загуба на клиенти и създаване на стратегия за тяхното задържане и привличане на нови.

Затова бих препоръчала провеждане на разговор с лидерския екип на тема:

  • Приемане на политика за прозрачност пред персонала във връзка с трудностите, с които се сблъсква фирмата
  • Ангажиране на всички в анализ на причините за проблемите и изграждане на стратегия за задържане на клиентите и привличане на нови

Това ще подсили организационната култура и ще създаде атмосфера, в която никой не се сърди, че го е отминало повишението, а всички са фокусирани върху излизане от проблемната ситуация.

Отговор от

Ще формулирам кратки насоки за първите стъпки на базата на така представената от Вас ситуация като отправни точки, които подлежат на изясняване.

Информираността на служителите и отворената комуникация са основни фактори за изграждане на доверие, мотивация, екипен дух. От друга страна, наличието на вертикална йерархична структура изисква тя да бъде спазена при подаване на информация и тя да тече „двупосочно“.


1. По отношение на висшия мениджмънт възникват няколко въпроса:

  • какви са причините за негативните финансови резултати;
  • какви са целените такива за настоящата година;
  • с оглед на финансовите показатели, какви са приоритетите на компанията за настоящата година;
  • налице ли е конкретен и подробен план за действие;
  • и най-вече - каква част от тази информация е комуникирана към Вашите служители.

2. Вашите служители:

  • от какво са мотивирани поначало те;
  • съществуват ли екип и екипен дух и на какво се базират;
  • ясни ли са приоритетите на екипа с оглед на тези на компанията;
  • какви са очакванията на екипа към Вас и компанията за тази година.

Препоръчително е провеждането на екипна среща, възможност за въпроси и дискусия, които да се отнесат към висшия мениджмънт и те да преценят какъв е политически коректният отговор. Тежкото финансово състояние на компанията може и трябва да бъде представено като предизвикателство, за чието преодоляване са необходими общите усилия на екипа.

Споменавате повишаването на служители и ограничаване на бюджета на екипа. Може да помислите за преструрктуриране на този бюджет, ако това повишаване е логично и очаквано от Вашите служители. Така или иначе, ключово е служителите да знаят кого и точно защо ще повишите – напр. може да се проведе асесмънт за всички. Ако провеждането му е прозрачно, с ясни правила и критерии и най-вече бърза и конкретна обратна връзка към участниците, това ще повлияе положително на мотивацията им. Важно е те да знаят какви са по-нататъшните стъпки и как те ще могат да усвоят необходимите умения, като Вашето лично участие в този процес е ключово.

Отговор от

Здравейте!
Първо бих желал да ви кажа да не се притеснявате - положението никак не е страшно. По отношение на финансовите резултатите 6 месеца спад не е фатален. По време на кризата някои компании с години се свиваха и вървяха надолу и въпреки това оцеляха (всъщност кризата ги направи по-устойчиви и по-фокусирани). Във вашият случай бъдещето изглежда дори по-оптимистично, след като все още може да си позволите да повишавате служители (макар и не в този обем, който се очаквали).

Конкретно по отношение на казуса моята препоръка е да не криете негативната финансова информация от своя екип по две причини:

  1. те ще разберат рано или късно и това ще удари по тяхното доверие към вас, ще застраши градената с години връзка помежду ви;
  2. един лидер без последователи или екип не е никакъв лидер, ако загубите уважението и доверието на служителите си, то авторитета пред шефовете вече ще е от без значение;

Затова ви съветвам да съберете своя екип на една извънредна среща и да им признаете честно, че положението не е добре, да им обясните, че конкуренцията е отнела няколко ваши клиенти. Представете им ситуацията като кауза, като битка за оцеляване, от чийто изход зависи съдбата на вашата компания. Кажете им, че сте в средата на тежка война и именно затова точно сега вашият екип трябва да е по-обединен и по-мотивиран отвсякога. Споделете им, че разчитате на тях повече от всякога. Аз лично бих стигнал по-далеч и дори бих попитал служителите си за предложения и идеи как да повишим продажбите и как да намалим разходите. Бих ги поставил в своите обувки, и бих ги ангажирал с проблема. Последното бих го сторил по три причини:

  1. Да си честен спрямо служителите си в една такава неблагоприятна ситуация може единствено да затвърди тяхното доверие във вас като лидер.
  2. Правейки хората съпричастни и ангажирани с проблема, рискът да им падне мотивацията в следствие на ниските финансови резултати на компанията намалява. Дори напротив, може да използвате тази ситуация в свой интерес и да надъхате служителите си да водят текущата бизнес "война" по-настървено и с повече хъс, защото от това зависи успеха на всички вас като екип и компания.
  3. И не на последно място вярвам, че ще се изумите колко изобретателни могат да бъдат вашите служители. Те разработват вашите продукти, срещат се с вашите клиенти ... най-вероятно те много добре виждат какво има нужда да се промени в компанията и услугите, които предлагате. Предоставете им шанса да бъдат креативни. Дайте им свободата да участват косвено във вземането на решения.

Заблуда е, че хората работят само за пари. В днешно време много хора търсят целенасочено предизвикателствата и изпитанията. Да ги дарите с кауза, за която да се борят, може да се окаже много силен ход във вашата ситуация и да повлияе положително на фирмените резултати.

Предполагам знаете, но пак ще отбележа, че китайският йероглиф за криза и възможност е един и същ. Зависи от гледната точка.

Кратък линк към настоящата публикация: http://ld.rs/wF6K

Отговори

Електронната поща няма да се показва. Задължителните полета са маркирани с *

*