Последните 6 месеца компанията ни преминава през труден период. В резултат финансовите ни показатели се влошиха, губим поръчки, няколко големи клиента също преустановиха отношения с нас. Висшият мениджмънт ограничи бюджетите на екипите в компанията. Пряко следствие от това е, че вместо трима служители аз мога да повиша само един през тази година.
В допълнение висшият мениджмънт ме инструктира да спестя на служители си информацията за негативните финансови резултати, за да не падне мотивацията им. От друга страна аз от години градя и се боря за доверието на своя екип и ми се струва рисковано и некоректно да ги лъжа сега.
Въпросът ми към вас е как в тази тежка ситуация да опазя:
а) мотивацията и високия боен дух на екипа си;
б) доверието на служителите си;
в) авторитета си пред висшия мениджмънт.
Отговор от
- Няма ситуация, която да оправдава действия, водещи до загуба на доверието на екипа и подкопаващи духа му. Те се градят с години, а могат да бъдат загубени за секунда. Веднъж загубени се възстановяват трудно (понякога са невъзвратими), като междувременно ефективността и качеството на работа спада значително под оптималните нива. Криенето на информация води именно до това. Не е приемливо извинението „нямах друг изход“, защото винаги има и други варианти.
- Авторитет пред висшия мениджмънт не се гради само чрез приемане на техните решения. Обратното, един добър лидерски екип развива уменията на своите мениджъри да критикуват аргументирано и да предлагат алтернативни решения.
- Не е задължително намаляване на повишенията да доведе до загуба на мотивация. Най-високи нива на мотивация понякога се достигат именно във време на трудности, когато екип с добра организационна култура се мотивира на база обща визия и ценности да успее въпреки всичко. Обратното, в такива моменти екип обединен единствено, за да прави пари се разпада.
- Много важно е също какво предизвиква проблема. Понякога е неизбежно орязване на разходите. Едно обаче от най-важните неща в такива моменти е изграждане на стратегия за повишаване на приходите. Много компании продължават да правят това, което са правили от години, а както Айнщайн е казал, лудост е да продължим да правим същото и да очакваме различен резултат. Нужно е задълбочено вглеждане в истинските причини за загуба на клиенти и създаване на стратегия за тяхното задържане и привличане на нови.
- Приемане на политика за прозрачност пред персонала във връзка с трудностите, с които се сблъсква фирмата
- Ангажиране на всички в анализ на причините за проблемите и изграждане на стратегия за задържане на клиентите и привличане на нови
- какви са причините за негативните финансови резултати;
- какви са целените такива за настоящата година;
- с оглед на финансовите показатели, какви са приоритетите на компанията за настоящата година;
- налице ли е конкретен и подробен план за действие;
- и най-вече - каква част от тази информация е комуникирана към Вашите служители.
- от какво са мотивирани поначало те;
- съществуват ли екип и екипен дух и на какво се базират;
- ясни ли са приоритетите на екипа с оглед на тези на компанията;
- какви са очакванията на екипа към Вас и компанията за тази година.
- те ще разберат рано или късно и това ще удари по тяхното доверие към вас, ще застраши градената с години връзка помежду ви;
- един лидер без последователи или екип не е никакъв лидер, ако загубите уважението и доверието на служителите си, то авторитета пред шефовете вече ще е от без значение;
- Да си честен спрямо служителите си в една такава неблагоприятна ситуация може единствено да затвърди тяхното доверие във вас като лидер.
- Правейки хората съпричастни и ангажирани с проблема, рискът да им падне мотивацията в следствие на ниските финансови резултати на компанията намалява. Дори напротив, може да използвате тази ситуация в свой интерес и да надъхате служителите си да водят текущата бизнес "война" по-настървено и с повече хъс, защото от това зависи успеха на всички вас като екип и компания.
- И не на последно място вярвам, че ще се изумите колко изобретателни могат да бъдат вашите служители. Те разработват вашите продукти, срещат се с вашите клиенти ... най-вероятно те много добре виждат какво има нужда да се промени в компанията и услугите, които предлагате. Предоставете им шанса да бъдат креативни. Дайте им свободата да участват косвено във вземането на решения.

Наталия Благоева
Scaling the impact of people on a mission. МЕНИДЖМЪНТ КОНСУЛТАНТ в областта на лидерството, организационната стратегия и култура, управление на многообразието, развитие на таланта, бизнес интуиция и геймификация. 25 ГОДИШЕН МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ СЪС СВЕТОВНИ ВОДЕЩИ ОРГАНИЗАЦИИ | 20 ГОДИНИ ОПИТ В РАЗВИТИЕ И МЕНТОРСТВО НА ЛИДЕРИ И ТАЛАНТИ | ОБРАЗОВАНИЕ: Certified Management Consultant (CMC) | Certified Cultural Transformations Tools (CTT) Consultant with the Barrett Values Centre | Certified Professional in Learning & Performance (CPLP, ATD) | Executive MBA | Основател и Директор на Eudaimonia Solutions | eudaimonia.solutions | natalia@eudaimonia.solutions



Няколко уточнения първо:
Затова бих препоръчала провеждане на разговор с лидерския екип на тема:
Това ще подсили организационната култура и ще създаде атмосфера, в която никой не се сърди, че го е отминало повишението, а всички са фокусирани върху излизане от проблемната ситуация.
Отговор от

Христо Христозов
Коуч и ментор | Магистър по право | Член на УС на Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE) в периода 2011-2012г | Проектен координатор @ Sofia International Film Festival

Ще формулирам кратки насоки за първите стъпки на базата на така представената от Вас ситуация като отправни точки, които подлежат на изясняване.
Информираността на служителите и отворената комуникация са основни фактори за изграждане на доверие, мотивация, екипен дух. От друга страна, наличието на вертикална йерархична структура изисква тя да бъде спазена при подаване на информация и тя да тече „двупосочно“.
1. По отношение на висшия мениджмънт възникват няколко въпроса:
2. Вашите служители:
Препоръчително е провеждането на екипна среща, възможност за въпроси и дискусия, които да се отнесат към висшия мениджмънт и те да преценят какъв е политически коректният отговор. Тежкото финансово състояние на компанията може и трябва да бъде представено като предизвикателство, за чието преодоляване са необходими общите усилия на екипа.
Споменавате повишаването на служители и ограничаване на бюджета на екипа. Може да помислите за преструрктуриране на този бюджет, ако това повишаване е логично и очаквано от Вашите служители. Така или иначе, ключово е служителите да знаят кого и точно защо ще повишите – напр. може да се проведе асесмънт за всички. Ако провеждането му е прозрачно, с ясни правила и критерии и най-вече бърза и конкретна обратна връзка към участниците, това ще повлияе положително на мотивацията им. Важно е те да знаят какви са по-нататъшните стъпки и как те ще могат да усвоят необходимите умения, като Вашето лично участие в този процес е ключово.
Отговор от

Мирослав Джоканов
CEO на Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE) (2012-2013) | Преподавател в Софийския университет (2012-2014) | Мениджър във VMware (2014-2016) | CEO в Shkolo.bg | Предприемач и ментор | Учил в България и САЩ



Здравейте!
Първо бих желал да ви кажа да не се притеснявате - положението никак не е страшно. По отношение на финансовите резултатите 6 месеца спад не е фатален. По време на кризата някои компании с години се свиваха и вървяха надолу и въпреки това оцеляха (всъщност кризата ги направи по-устойчиви и по-фокусирани). Във вашият случай бъдещето изглежда дори по-оптимистично, след като все още може да си позволите да повишавате служители (макар и не в този обем, който се очаквали).
Конкретно по отношение на казуса моята препоръка е да не криете негативната финансова информация от своя екип по две причини:
Затова ви съветвам да съберете своя екип на една извънредна среща и да им признаете честно, че положението не е добре, да им обясните, че конкуренцията е отнела няколко ваши клиенти. Представете им ситуацията като кауза, като битка за оцеляване, от чийто изход зависи съдбата на вашата компания. Кажете им, че сте в средата на тежка война и именно затова точно сега вашият екип трябва да е по-обединен и по-мотивиран отвсякога. Споделете им, че разчитате на тях повече от всякога. Аз лично бих стигнал по-далеч и дори бих попитал служителите си за предложения и идеи как да повишим продажбите и как да намалим разходите. Бих ги поставил в своите обувки, и бих ги ангажирал с проблема. Последното бих го сторил по три причини:
Заблуда е, че хората работят само за пари. В днешно време много хора търсят целенасочено предизвикателствата и изпитанията. Да ги дарите с кауза, за която да се борят, може да се окаже много силен ход във вашата ситуация и да повлияе положително на фирмените резултати.
Предполагам знаете, но пак ще отбележа, че китайският йероглиф за криза и възможност е един и същ. Зависи от гледната точка.
Тагове: авторитет доверие криза