Начало / Статии / Мотивация / Какво няма да ви каже за мотивацията йерархията на Маслоу
Какво няма да ви каже за мотивацията йерархията на Маслоу

Какво няма да ви каже за мотивацията йерархията на Маслоу

7 мин

Остарява ли Пирамидата на Маслоу?

Идва време в кариерата на всеки лидер, когато той или тя, съзнателно или по интуиция се осланя на пирамидата на Маслоу, за да мотивира хората в екипа си.

Идеята на Маслоу е, че едва когато нуждите от първа необходимост като храна, вода, подслон и сигурност бъдат задоволени, хората се мотивират да задоволят нуждите си от по-високо ниво, като например реализацията на личността. Това е най-известната теория за мотивация в света. Съвсем естествено е да се помага на хората да задоволят това, което Маслоу определя като нужди от по-ниско ниво. Подобрения на работната среда и сигурност е задължително да бъдат постигнати. Да се погрижиш хората да имат достатъчно храна и вода е хуманно. Да прибереш хора от улицата и да ги настаниш в по-здравословна среда е благоприлично. Но истината е, че човек може да бъде мотивиран да се грижи за нуждите си от по-високо ниво по всяко време и навсякъде.

Въпреки, че пирамидата на Маслоу е много популярна, в последните години има достатъчно доказателства, които показват, че тази йерархия не е толкова строго зависима. Съвременната наука – и по-специално д-р Едуард Деси, психолог, специализирал в областта на мотивацията, както и стотици изследвания в областта на себеопределянето – посочва други три универсални психологически нужди. Ако искате да се възползвате от тази нова наука, вместо от пирамидата на Маслоу, трябва да насочите вниманието си към автономия, свързаност и компетентност.

Първа нужда: Автономия

Автономията е нужда на хората да усещат, че имат избор. Да знаят, че това, което правят е по тяхна собствена воля и че самите те са изворът на собствените си действия. От начина, по който лидерите предават информацията и представят различните ситуациите, зависи дали хората ще усетят, че им се дава автономия или са лишени от правото си на избор.

Три начина да насърчите автономията:

  1. Определете цели и времеви рамки. Така ще можете да осигурите успех на даден човек, вместо да му/ѝ казвате какво да прави и след това да му/ѝ търсите сметка.
  2. Въздържайте се от желанието си да стимулирате хората чрез състезания и игри. Много малко са хората, които са овладели умението да получат вътрешна мотивация от външен фактор, като учасието в състезание, и така да задоволяват своята нужда от по-високо ниво - възможност да постигнат по-голяма цел.
  3. Внимавайте с прилагането на натиск, с който да карате хората да работят. Трайни високи резултати се постигат с действия на хора, които са избрали да свършат работата, а не защото някои им е казал, че трябва да го направят.

Втора нужда: Свързаност

Свързаността е човешката нужда да се грижим за някого и някой да се грижи за нас, да се чувстваме свързани с другите без да се притесняваме за скрити мотиви и така да чувстваме, че допринасяме за нещо по-голямо от това да мислим само за себе си. Лидерите имат възможност да помогнат на хората да извлекат смисъл от работата си.

Три начина за подсилване на свързаността:

  1. Изследвайте чувствата, които имат хората на работното си място. Бъдете готови да попитате другите как се чувстват относно даден проект или цел и слушайте отговорите им. Не всяко поведение е приемливо, но всички чувства си струва да се изследват.
  2. Погрижете се да улесните развитието на човешките ценности на работното място – после помогнете същите ценности да се отнесат към целите на хората. Няма как да свържете работата с ценностите, ако хората не знаят какво самите те ценят.
  3. Свържете работата на хората с благородна цел.

Трета нужда: Компетентност

Компетентността е нуждата на хората да се чувстват ефективни във всекидневните предизвикателства и възможности, да показват на какво са способни, да имат усещането за развитие и растеж. Лидерите могат да запалят желанието на хората да се развиват и да учат.

Три начина за развитие на компетентността на хората:

  1. Създайте условия за учене. Как може да говорите за развитие, да твърдите, че учението е важно, когато, по време на криза, първо съкращавате бюджета за обучения?
  2. Поставете учебни цели – не просто традиционните, които са свързани с резултати и печалба.
  3. В края на всеки ден, вместо да попитате хората си, „Какво постигнахте днес?“ ги попитайте „Какво научихте днес? Как днешният ден ще Ви помогне, а и на другите около Вас, за предизвикателствата утре?“

Защо "автономия", "свързаност" и "компетентност" са важни за лидера?

За разлика от нуждите на Маслоу, тези три потребности не са йерархично подредени. Те са основни за всички нас като хора и са свързани със способността ни да се развиваме и да живеем добре.

Добрата новина за лидерите е, че когато трите основни психологически нужди са задоволени на работното място, хората започват всеки ден да се чувстват все по-мотивирани и работят със страст – а от това следват всички ползи, които произхождат от хора, активно ангажирани в работата си. За да се възползвате от предимствата, които тази теория за мотивацията предоставя, е добре да смените фокуса в ролята си на лидер. Вместо да се питате „Какво да дам на хората, за да ги мотивирам?", се запитайте „Как да улесня удовлетвореността на хората си що се отнася до автономия, свързаност и компетентност?“

Трите нови потребности в действие!

Всеки ден лидерите имат възможността да обединяват тези мотивационни практики. Например, лидер, когото обучавам, тъкмо щеше да обяви, че в компанията се въвежда задължително обучение за еко решения. Иронията е, че добронамереното му послание за нещо задължително подкопа чувството на хората му за автономност, което доведе до неприемането на идеята, а очакваният ефект беше хората да покажат подкрепа и съдействие. Той не създаде контекст, базиран на ценности, нито поиска от хората да се замислят как собствените им ценности се вписват в инициативата. След като премисли подхода си, той пренаписа посланието си така, че хората да усетят автономност, връзка и компетентност:

"Има три начина, чрез които можете да изразите подкрепата си за зелените идеи:

  1. Като се присъедините към хора, които са приели изцяло идеята за рециклиране в забавно и интерактивно занимание на 15 ноември. (свързаност)
  2. Като прочетете манифеста и попълнете въпросника, за да разберете какво сте научили, до 18 ноември. (компетентност)
  3. Като ни изпратите Вашата история за това какво правите на работа, което да показва, че сте отговорни към околната среда, до 14 ноември. (автономия, компетентност и свързаност)

Можете да изберете една от трите или и трите възможности (автономност). Бихме искали до 31 октомври да знаем какви са предпочитанията Ви (автономност), като за целта можете да ни изпратите мейл или да дойдете да ни видите на щанда ни на партито за Хелоуин (свързаност). Ако нито една от възможностите не отговаря на ценностите Ви (автономност), моля кажете ни какво бихте искали да направим, за да може да сте по-активни в корпоративните социални отговорности (свързаност)."

Никога не подценявайте капацитета на хората си, в това число и силното им желание да искат да са мотивирани да работят за Вас по всяко време и навсякъде.

Публикуваме статията от Harvard Business Review със съкращения и редакция.

Кратък линк към настоящата публикация: http://ld.rs/maslow

Повече информация за Теодора Димитрова

Теодора Димитрова
Казвам се Теодора. Малко ми е трудно да се представя на белия лист, но ще се опитам. Възрастта си няма да споменавам, защото тя вярвам, че е от значение, ако си сирене. Но все пак има дни, в които се чувствам като старица - без натрупана мъдрост - само с много умора, и други дни, в които сякаш съм на възрастта на децата си (на 5 и на 2 години) – всичко е възможно, интересно и има смисъл. Освен български, говоря още 4 чужди езика, но понякога ми се струва, че не разбирам какво ми говорят политици и някои учители в детската градина на сина ми. Звучи ми на познат език, но не разбирам посланията им, идеите им. Основното ми занимание в момента е да съм майка. Иначе се опитвам да преподавам, да пиша, да снимам... Ако се чудите защо бих писала на място, на което се дискутират качествата на лидерите, причината е проста – просто вярвам, че основата на потенциала за всякакво развитие в човека, и в хубавото и в лошото, се поставя в детството. И се питам, почти постоянно, какво да правя, за да може децата ми да са хора, търсещи, питащи, волеви, щастливи.

Отговори

Електронната поща няма да се показва. Задължителните полета са маркирани с *

*