Всички ние вероятно познаваме хора, било на работното място или в личния ни живот, които са наистина добри слушатели. Без значение вида на ситуация, в която сме, те винаги знаят какво точно да кажат и как да го кажат, така че да не се обидим или разстроим. Те са грижовни и внимателни и дори, ако не са намерили решение на нашия проблем, обикновено ни помагат да се почувстваме по-обнадеждаващо и оптимистично.
Вероятно всеки един от нас познава хора, които са майстори в управлението на емоциите си. Те не се ядосват в стресови ситуации. Вместо това имат способността да погледнат проблема и спокойно да намерят решение. Те са „отличници“ във вземането на решения и знаят кога да се доверят на интуицията си. Независимо от силните си страни те обикновено са готови да погледнат на себе си трезво. Приемат критиките добре и знаят как да ги използват конструктивно, за да подобрят ефективността си.
Тези хора имат висока степен на емоционална интелигентност.
Те самите познават себе си много добре и едновременно с това са в състояние да усетят емоционалните нужди на другите.
Все повече и повече хора приемат, че емоционалната интелигентност е също толкова важна за професионалните успехи, колкото са и чисто техническите способности. Организациите все повече търсят емоционалната интелигентност, когато наемат или повишават персонала си.
И така, какво точно е емоционалната интелигентност?
Характеристики на Емоционална интелигентност
Американският психолог Даниел Голман разработва рамка от пет елемента, които определят емоционалната интелигентност:
1. Самоосъзнатост
Хората с висока емоционална интелигентност обикновено са с много високо самосъзнание. Те разбират емоциите си и как те влияят на поведението им. Познават силните си страни и работят върху „слабите“ си такива. Смята се, че самоосъзнатостта е най-важният елемент на емоционалната интелигентност.
2. Саморегулация
Това е способността да се контролират емоции и импулси. Хората, които се саморегулират обикновено не позволяват на себе си да станат твърде ядосани или ревниви и не взимат импулсивни решения. Мислят преди да действат. Характеристики на саморегулиращите се хора са замисленост, комфорт по отношение на промяната, почтеност, както и способността да кажеш не.
3. Мотивация
Хората с висока степен на емоционална интелигентност обикновено са мотивирани. Те са с висока производителност, обичат предизвикателствата и са много ефективни без значение какво правят.
4. Емпатия
Това е може би вторият най-важен елемент на емоционална интелигентност. Емпатията е способността да се идентифицираш с хората около себе си и да разбираш желанията им, нуждите им и различните им гледни точки. Хората, притежаващи емпатия, са добри при разпознаване чувствата на другите, дори когато тези чувства не са очевидни. В резултат на това, съпричастните хора обикновено са отлични при управление на взаимоотношенията. Те избягват стереотипите и не съдят останалите твърде бързо, живеят живота си по един много отворен и честен начин.
5. Социални умения
Лесно е да се говори с хората, които притежават добри социални умения. Те обикновено са отборни играчи. Вместо да се съсредоточат върху собствения си успех на първо място, те помагат на другите да се развият и да блеснат. Лесно управляват възникнали конфликти и са отлични комуникатори и майстори в изграждането и поддържането на взаимоотношения.
Както вероятно сте осъзнали, емоционална интелигентност може да бъде ключ към успеха в живота - особено в кариерата Ви. Способността да се управляват хората и взаимоотношенията е от особена важност за всеки лидер. Така че развитието и привеждането в употреба на вашата емоционална интелигентност може да се окаже добър начин да изведете на показ лидера във вас.
В известен смисъл трябва да кажем че много от лидерите са били много чувствителни като малки тези моменти са ги накарали да станат добри миротворци и да запазват вътрешното си спокойствие заради силната си рънимост при такива ситуации